Brug Auktionsindsigt i Google Ads

Hvordan kontrollerer du, at du får det maksimale ud af dit annoncebudget – og hvordan ser du, at du ikke bruger unødigt mange penge i Google Ads? Det foregår blandt andet i Auktionsindigten. Du kan også bruge Google Ads Auktionsindsigt til at holde øje med hvad dine konkurrenter foretager sig.

I denne artikel fortæller jeg mere om, hvordan du bedst kommer igang med at bruge Google Ads Auktionsindsigten. Jeg prøver, at vise hvad du skal koncentrere dig om, og hvad der er mest vigtigt at holde øje med.

Mit navn er Kenneth Jonassen og jeg er specialist i Digital Marketing hos SEOhaj.

I Google Ads Auktionsindsigten kan du se lidt om, hvad dine konkurrenter gør – og hvordan det påvirker dine annoncer. Auktionsindsigten indeholder nogle helt afgørende værktøjer, som alle der køber annoncer hos Google Ads bør kende til og bruge aktivt.

Læs videre for at finde ud af, hvad Auction Insights-rapporten kan tilbyde pay-per-click (PPC) annoncører, og hvordan du kan bruge den til din fordel.

Kenneth Jonassen

Specialist i Google Ads og Facebook Ads, SEOhaj

Hvad er Auktionsindsigts-rapporten?

Når du bruger penge på annoncer i Google Ads, så får du også adgang til rapporten ‘Auktionsindsigt’, der ligger under fanen ‘Kampagner’. Auktionsindsigten er et værktøj, som giver indsigt i al data der vedrører dine annoncer og du kan i rapporten se og studere om annonceringseffektiviteten er so du ønsker.

Auktionsindsigten giver dig mulighed for at sammenligne dine søgeords budeffektivitet med dine konkurrenter placeringer og bud på de samme auktioner.

Du kan og skal bruge auktionsindsigten til at fejlfinde og søge efter forbedringer i dine Google Ads. I rapporten kan du identificere fejl i dine annoncers opsætning og du kan se lidt dybere ind i, om du kører med den rigtige strategi og samtidigt vurdere nye muligheder. Du kan bruge Auktionsindsigten til at tage strategiske beslutninger for at forbedre dine udgifter og investeringsafkast (ROI)*.

ROI er en forkortelse af Return on Investment og er et udtryk man bruger om “Din indkomst fra annoncer, fratrukket alle udgifter.”

Hvordan får du adgang til Auktionsindsigten?

Google Ads’ Auktionsindsigt er beregnet til to typer kampagner; Google Shopping og Paid Search.

Bemærk: Hvis du ser dine konkurrenter i auktionsindsigten betyder det, at de også bliver vist på søgninger, som du gerne vil byde ind på. Men selvom det giver oplysninger om annoncører i de samme søgeordsauktioner, kan du altså ikke udlede , at dine konkurrenter har de samme indstillinger som dig i deres kampagner.

Auktionsindsigten fortæller ikke noget om dine søgeords kvalitet, bud eller andre indstillinger. Du kan naturligvis heller ikke sedisse oplysninger i andres kampagner. Rapporten fortæller udelukkende om dine kampagners ydeevne.

Google Ads’ Auktionsindsigt-rapport kan bruge på tre forskellige niveauer:

  • Kampagne-niveau
  • Annoncegruppe-niveau
  • Søgeords-niveau

Du kan bruge ‘Auktionsindsigten for Søgekampagner’ og få indsigt i 6 forskellige målinger:

  1. Eksponeringsandel
  2. Overlapsfrekvens
  3. Raten for position over
  4. Raten for visning øverst på siden
  5. Rate for visning allerøverst på siden
  6. Udkonkurreringsandel

Du kan bruge ‘Auktionsindsigten for Shopping-kampagner’ og få indsigt i tre forskellige målinger:

  1. Eksponeringsandel
  2. Overlapsfrekvens
  3. Udkonkurreringsandel

Du kan nemt generere en særlig rapport for et eller flere søgeord, annoncegrupper eller kampagner. Det eneste krav der stilles er, at de opfylder en minimumsgrænse for aktivitet for den valgte tidsperiode. Du kan samtidigt opdele og segmentere dine resultater efter tid og enhed.

Auktionsindsigt fra Google Ads

Auktionsindsigtsstatistikker

Der er nogle vigtige målinger i rapporten Auktionsindsigt fra Google Ads, som du skal være særligt opmærksom på. Lad os kigge lidt nærmere på dem:Eksponeringsandel Eksponeringsandelen er “procentdelen af ​​eksponeringer, din annonce har modtaget i perioden i forhold til det samlede antal eksponeringer, den har været kvalificeret til at blive vist på”.Det vil sige, at du skal udregne den ved:
Så hvis din eksponeringsandel er 40%, betyder det altså, at din annonce blev vist på 40% af de gange, den kunne have vist.
Lokal SEO Aarhus

Overlapfrekvens

Overlapfrekvens er, hvor ofte din annonce er blevet eksponeret, når en anden annoncør i auktionen også har modtaget en eksponering. Det vil sige, at hvis din overlapfrekvens er 20%, så har Google Ads også vist en konkurrent på 2 ud af 10 visninger. En højere Overlapfrekvens tyder på, at du og konkurrenten har lignende målretning, budgetter og annoncerangering.

Raten for position over (kun for søgekampagner)

Når din annonce og en af dine konkurrenters annoncer vises på samme tid, fortæller Raten for position over, hvor ofte det er din konkurrents annonce der vises på en højere position end din på søgemaskinens resultatsider.

Lad os antage, at du i din Auktionsindsigt kan se, at en konkurrent har 10% stående i kolonnen Raten for position over – så betyder det, at deres annonce blev rangeret højere end din 1 ud af 10 gange jeres annoncer er blevet vist på samme tid.

Raten for visning øverst på siden (kun for søgekampagner)

Raten for visning øverst på siden er, hvor ofte en annonce vises øverst i søgeresultaternes annoncer – over de organiske søgeresultater. Hvis du eksempelvis får 100 visninger, og på 20 af dem vises på en af ​​positionerne over de organiske søgeresultater, er raten for visning øverst på siden 20%.

Du kan også se dine konkurrenters rate for visning øverst på siden i Auktionsindsigten. Du skal dog huske, at denne måling er uafhængig af dine annoncevisninger. Så hvis du og en konkurrent har en rate for visning øverst på siden på 90%, er det ret sandsynligt, at I ikke får visninger på samme tid. For at undersøge det nærmere skal vi kigge lidt nærmere på overlapfrekvensen.

Rate for visning allerøverst på siden (kun for søgekampagner)

Rate for visning allerøverst på siden er tallet for, hvor ofte en annonce vises som den allerførste annonce på siden. Det vil sige over de organisk resultater og alle andres annoncer.

Hvis vores annoncer er blevet vist 100 gange – og 10 af de gange er det på topplaceringen – så er rate for visning allerøverst på siden 10%. Hvis du har udfordringer med denne måling, så skal du fokusere på at øge dine budpriser (Maks. CPC) og forbedre søgeordenes  kvalitetsresultat, da disse faktorer påvirker annoncerangeringen.

Udkonkurrerings-andel

Udkonkurreringsandel er den frekvens, hvormed dine annoncer rangeres højere end en konkurrents på en auktion. Du kan beregne Udkonkurreringsandelen som følger:

Auktionsindsigten

Hvad skal du bruge auktionsindsigten til?

Der er mange gode grund til at bruge auktionsindsigten fra Google Ads. Jeg forsøgt, at samle en top 4 over de bedste gode grunde til at bruge rapporten til at få viden om dine egne og konkurrenternes annoncer og kampagner:

Du kan se, hvem der byder på dine brandsøgninger
Hvis du arbejder på at forbedre dine annoncers placering, både i Google Ads og organisk søgning – er det vigtigt at vide hvem der placeres i søgninger der vedrører dit brand. Med rapporten Auktionsindsigt kan du se, hvordan dine konkurrenter byder på dine brandede søgninger.

Med denne viden i baghånden kan du bedre planlægge en budstrategi, der sikrer, at du blokerer konkurrerende bud og tiltrækker det meste af kliktrafikken for din valgte brandsøgning.

Du kan se hvornår dine konkurrenter er mest aktive
Jo mere viden du kan samle om dine konkurrenter – jo bedre. Så når Google Ads Auktionsindsigten kan vise, hvornår dine konkurrenter favoriserer at afgive bud. Du kan kigge ind i, hvilke ugedage, tidspunkter på dagen eller ugen dine konkurrenter foretrækker at vise deres annoncer. Du kan herefter justere din budplan for at vinde flere auktioner, når det er vigtigt.

Du kan se, hvilke enheder der konverterer dine annoncer bedst
I auktionsindsigten kan se om dine konkurrenter målretter sig mod specifikke søgeord på mobilenheder, men andre søgeord på computere. Med denne viden kan du selv afprøve foreskellige strategier, så du kan overbyde konkurrenter for dine søgeord på forskellige enheder. Udført korrekt kan dette maksimere din rækkevidde og investeringsafkast på hver enhed.

Du kan måle søgeordseffektivitet
Auktionsindsigten tilbyder effektivitetsdata for individuelle søgeord eller sæt af søgeord. Du kan bruge disse oplysninger til at vurdere effektiviteten af ​​dine søgeord – eller din konkurrents søgeord.

Med denne indsigt kan du træffe smartere beslutninger om at reducere bud og efterfølgende reducere din pris pr. anskaffelse (CPA).

Du kan også identificere mønstre i andre nøglemålinger, herunder kvalitetsscore, som vil guide beslutningstagningen om at optimere dit PPC-budget på andre måder.

Sådan genererer du rapporten Google Ads Auktionsindsigt

Nu ved du forhåbentlig hvorfor, at det er en god idé, at bruge Googles Auktionsindsigt. Nu viser jeg dig, hvordan du selv laver en Auktionsindsigt-rapport i Google Ads. Du kan lave en rapport for dine søgeord, annoncegrupper og kampagner. For en Google Shopping-kampagne kan du oprette en rapport for annoncegrupper og kampagner.

Her er hvad du skal gøre:

1. Log ind på din Google Ads-konto.
2. Vælg din foretrukne menu afhængigt af, hvilken indsigt du ønsker at se – kampagner, annoncegrupper eller søgeord
3. Vælg en bestemt kampagne, annoncegruppe eller søgeord ved at markere det relevante felt.
4. Vælg Auktionindsigt-fanen .

Nu vil du blive ført til din Auktionsindsigt-rapport.

Sådan forbedrer du kampagneeffektiviteten med rapporten Auktionsindsigt

Som du kan se ovenfor, så tilbyder Auktionsindsigtrapporten dig et hav af brugbare oplysninger, som du kan bruge til at forbedre dine annoncer og strategier. Med Akutionsindsigten bør du kunne stille dig selv 7 simple spørgsmål:

  1. Hvem konkurrerer jeg med i annonce-på auktionerne?
  2. Hvornår, og på hvilke søgninger er mine største konkurrenter aktive?
  3. Hvilke af mine søgeord er der mest konkurrence om?
  4. Hvordan påvirker konkurrenceniveauet annonceringsudgifter og bud på mine søgeord?
  5. Er der kommet nye konkurrenter på markedet?
  6. Er der sammenhæng mellem mine CPC-stigninger eller konverteringsfald og ankomsten af ​​en ny konkurrent?
  7. Hvem sælger lignende produkter som mig? Hvem bruger mine brandede søgetermer?

Når du får svar på disse spørgsmål, vil du have den viden, du skal bruge til at guide dine PPC-kampagner til succes.

Succesfulde virksomheder vi  har hjulpet med online annoncering

Pause Studio logo
Illuhair logo
LoSoCoFashion logo
Stinne Holm logo
DiveMaui logo
Smurfit Kappa Systemkassen logo
Sultan Tæpperens logo
Bramming Electronic logo